Utlysning av bidrag - Vinnvård Fellows

Ansökningstiden för Vinnvård Fellow har gått ut och nu inleds arbetet med att bedöma alla ansökningar. Bedömningsarbetet sker i tre steg. Tidplanen finns beskriven nedan. Fortlöpande information kommer att publiceras på denna sida.

Vinnvårds styrelse beslutar att anta:

Elin Larsson

     Karolinska Institutet

Emelie Heintz

   Karolinska Institutet

Anna Sarkadi

   The Akademiska University Hospital

Martin Rejler

   Jönköping University


 

Beslut om vilka som går vidare till steg 3:

Applicant  University
   

Henrik Eriksson

Chalmers University of Technology

Ann Catrine Eldh

Dalarna University

Ann-Christine Andersson

Jönköping University

Isabella Scandurra

Örebro University

Carl Savage

Karolinska Institutet

Helena Hvitfeldt

Karolinska Institutet

Martin Rejler

Jönköping University

Lena Rosenberg

Karolinska Institutet

Anna Sarkadi

The Akademiska University Hospital

Elin Larsson

Karolinska Institutet

Emelie Heintz

Karolinska Institutet

   
   

Steg 3

28, 29, 30 september Steg 3 Assesment Center/Intervjuer i Stockholm

Beslut om Vinnvård Fellows kohort 2

Senast den 16 oktober beslutar Vinnvårds styrelse vilka som antas till Vinnvård Fellows kohort 2

 


Information från de första två stegen i bedömningsarbetet finns nedan:

Beslut om vilka som gick vidare till steg 2:

Applicant University
   
Henrik Eriksson Chalmers University of Technology
Ann Catrine Eldh Dalarna University
Ann-Christine Andersson Jönköping University
Isabella Scandurra Örebro University
Carl Savage Karolinska Institutet
Helena Hvitfeldt Karolinska Institutet
Martin Rejler Jönköping University
Lena Rosenberg Karolinska Institutet
Jesper Olsson Karolinska Institutet
Anna Sarkadi The Akademiska University Hospital
Elin Larsson Karolinska Institutet
Emelie Heintz Karolinska Institutet
Ann-Charlott Norman Jönköping University

 

De som bedömer ansökningar i steg 2 är: 
Ordförande
Gerd Ahlström, Professor i omvårdnad, Lunds universitet, ledamot i Vinnvårds styrelse

Ledamöter:
Laura C Leviton, Ph.D., President of the American Evaluation Association
Paul Batalden, Professor at The Dartmouth Medical School
Bill Lucas, Professor at The University of Winchester
Allison Metz, Ph.D., Senior Scientist at The University of North Carolina at Chapel Hill
Glenn Robert, Professor at King´s College London
Alison Kitson, Professor at The University of Adelaide
Christian von Plessen, Associate Professor at The University of Southern Denmark

Tidplan:

3 juni Ansökningstiden slut

Steg 1

4 juni - 22 juni Bedömning
senast 3 juli Beslut vilka som går vidare till Steg 2 

De som bedömer ansökningar i steg 1 är:
Ordförande
Gerd Ahlström, Professor i omvårdnad, Lunds universitet, ledamot i Vinnvårds styrelse

Ledamöter
Boel Andersson Gäre, Professor, Kvalitetsförbättring och ledarskap, Hälsohögskolan i Jönköping
Bo Bergman, Professor, Teknikens ekonomi och organisation, Chalmers tekniska högskola
Bill Lucas, Professor of Learning, University of Winchester
Ulrica von Thiele Schwarz, Docent, KI, Vinnvård Fellow
Lars Wallin, Forskningschef i Landstinget Dalarna

Steg 2

juli-augusti Bedömning
senast 28 augusti Beslut vilka som går vidare till Steg 3

Steg 3

28, 29, 30 september Steg 3 Assesment Center/Intervjuer i Stockholm
senast 16 oktober Beslut Vinnvård Fellows kohort 2

 

Kontakt och support

Alla frågor som rör Vinnvård, Vinnvård Fellows och innehållet i utlysningstexten besvaras av Staffan Arvidsson.

För mer information och hjälp med Prisma, se Prismas inloggningssida https://prisma.research.se/. Vid tekniska problem klicka på "Kontakt" eller "Kontakta supporten" och fyll i särskilt formulär där.

Mer information om utlysningen

Vinnvård utlyser bidrag inom programmet Vinnvård Fellows. Vi kommer att ge bidrag till fyra välmeriterade forskare som ges möjlighet att producera ny forskning, utveckla sitt ledarskap och omsätta forskningserfarenheter till praktik och därmed förbättra vård och omsorg.

Bidraget är på 1,5 miljoner kronor per Fellow fördelat på 500 000 kronor per år i tre år, vilket motsvarar en anställning på 50-60 procent. En grundtanke är att vi gärna ser att sökande delar sin tid mellan att bedriva forskning och att vara yrkesverksam inom den sociala omsorgen eller hälso- och sjukvården.

Till Prisma »

OBS! Klicka här innan du ansöker >>>

Skicka in din ansökan
Du ansöker elektroniskt i Prisma, som är Formas, Fortes och Vetenskapsrådets nya ansöknings- och granskningssystem. Utlysningen hittar du under fliken Ansökningar och bidrag i Prisma. Skapa ett konto i PRISMA och påbörja din ansökan i god tid. Utlysningen är öppen för att ta emot ansökningar från den 17 april klockan 12.00 till och med den 3 juni klockan 12.00. Ansökningarna bedöms av en beredningspanel som är internationell. Därför måste hela ansökan skrivas på engelska.

Läs mer om Prisma på Fortes hemsida >>>

Organisationskonto
För att kunna ansöka måste ditt lärosäte ha godkänts som medelsförvaltare och skapat ett organisationskonto i Prisma. Dessa listas med förval i Prisma. Därefter kan du i ansökningsformuläret välja din organisation som medelsförvaltare och aktuell enhet som hemvist för din ansökan. Skulle ditt lärosäte inte finnas med i listan så kontakta lärosätet.

Användarstöd för Prisma
För de flesta moment i Prisma finns användarstöd som beskriver hur du ska göra. Vi uppmanar dig att ta del av dessa när du skriver din ansökan.

Skapa användarkonto i Prisma
Innan du ansöker måste du skapa ett personligt konto i Prisma där din information, såsom personuppgifter, cv och publikationer, sparas. Du behöver bara lägga in informationen en gång, och kan därefter komplettera eller ändra den vid behov. De ansökningar du registrerar i Prisma kopplas sedan till ditt konto. Tänk på att skapa ditt personliga konto i god tid. Om din arbetsgivare är ansluten till SWAMID kan du använda samma inloggningsuppgifter i Prisma som du använder på din arbetsplats.

För att kunna lägga upp ett konto i Prisma behöver du ett så kallat ORCID-id. ORCID är ett internationellt register för forskare och obligatoriskt i Prisma. Har du ännu inte skapat ett forskar-id gör du det på ORCID:s webbplats.

Angående att importera publikationer i Prisma
Högst 20 publikationer per ansökan kommer att tas hänsyn till i bedömningen. Om du misslyckas med en automatisk import av publikationerna, ber vi dig att mata in dessa 20 manuellt i systemet tills vidare.

Angående beredningsgrupper och medverkande
Dessa delar behöver du som sökande inte fylla i.

Angående maximalt antal tecken per fråga
Angivet antal tecken inkl. blanksteg som är tillåten på respektive fråga är ett absolut tak och inte något som måste uppnås. Vi kommer inte att bedömma ansökan utifrån mängden text.

Angående C13 och C14
Du ska inte fylla i något i C13 och C14 

Angående C18
I C18 ska du fylla i 3år dvs 2016-01-01 – 2018-12-31

Angående sektion F – Your referees
Klicka på symbolen för penna, klicka sedan på plustecknet.

Angående röd text i vänster marginal
Bortse från informationen i vänstermarginalen i rött avseende budget